Препорука за ефикасно учења
На овим странама налазе се савети за ефикасно учење, који ће ти помоћи ако их се придржаваш.
- Радне навике
- План учења
- Како треба учити
РАДНЕ НАВИКЕ
Зашто је корисно развити радне навике?
То је начин да имаш:
-
Више квалитетног слободног времена
Ако те развлачење пред почетак учења нервира, трeба да оформиш радне навике.Тако ћеш ефикасније учити и имати више времена за слободно време.
-
Бољи успех у школи
Са радним навикама учићеш редовно и лакше ћеш се покренути на учење, учићеш редовно, а то је предуслов за успех у учењу.
Шта је потребно за стицање радних навика?
-
Правити распоред дневних активности (планирати време за учење, одмор и разоноду), дакле план учења.
-
Учити сваког дана у палнираном термину
ПЛАН УЧЕЊА
Рекли смо да је за формирање радних навика потребно имати учења. План може да буде писани и он укључује:
Планирање места, времена, градива које ће се учити и редослед учења
Где ћу учити?
Увек у истом простору, мирном, уз припремљене само прдмете неопходне за учење, за столом, седећи у столици ( како би одржао будност).
У ком временском интервалу ћу учити?
Пронађи свој ритам, учи онда када се осећаш одморно и спремно за учење.
-
Запиши у свом плану време учења (нпр. од 16 до19 часова). Планирај и паузе од 10-ак минута.
-
Планирај колико ћеш градива да савладаш за одређено време ( почни са умереним плановима које можеш да испуниш).
Кад год испуниш план награди себе нечим што волиш да радиш!
Шта ћу учити, које градиво?
-
Ново градиво се учи истог дана када се учило у школи (учити оне предмете који су били тај дан у школи). Зато што је заборављање најбрже на почетку (ако одмах не поновиш оно што си тог дана учио велики део тога ћеш заборавити).
-
Затим, понављати предмете који су наредног дана у распореду.
Којим редоследом ћу учити?
-
Прво учи градиво које је теже (док си одморан),
-
Сродне предмете не учи један за другим, да не дође до мешања,
-
Прави паузе између учења различитих градива,
Паузе се не праве током првог сата учења и не треба правити дуге паузе.
КАКО ТРЕБА УЧИТИ
Ево корака који ће ти помоћи да ефикасно учиш:
-
Почетни преглед градива
-
Постављање питања на основу наслова и поднаслова лекције
-
Проучавање лекције у целини
-
Препричавање својим речима
-
Провера и обнављање
1. Почетни преглед градива
У овом прегледу, не чита се цело градиво, већ:
-
Садржај поглавља (даје информације о темама које се обрађују)
-
Предговор
-
Наслове, поднаслове и понеку реченицу (прелетети градиво)
-
Табеле, графиконе, слике
-
Резиме
Зашто је потребно прегледати градиво?
Зато што ће градиво добити пун смисао и боље ћеш га схватити,такође ћеш моћи да пронађеш знања ако их добро организујеш.
-
Постављање питања на основу наслова и поднаслова лекције
Можда су ти се у току прегледа градива јавила нека питања, то је добро за концентрацију, јер ћеш у току читања целог градива одговарти на та питања. Ако се нису спонтано јавила, сад је тренутак да их поставиш. Нпр.: “Који проблем ова лекција решава?“
-
Проучавање лекције у целини
Пажљиво читамо лекцију у целини и трудимо се да:
-
Одговоримо на питања која смо поставили у претходној фази
-
Повежемо то што читамо са оним што већ знамо.
Ако подвлачиш текст:
Подвлачи само битне идеје и то тек када си схватио смисао лекције. Подвачи само кључне речи или делове реченица.
Није корисно подвлачити више од 10 до 15 % текста.
Када завршиш са проучавањем лекције можеш да направиш скицу или резиме-ако желиш( ово је добро за понављање касније).
Скица – тезе којима истичемо структуру лекције, као и најважније идеје и чињенице.
Резиме- укратко препричана лекција.
-
Препричавање својим речима
У овој фази се присећаш главних идеја и препричаваш их, својим речима. Ако си подвлачио то може да ти помогне. Ово није преслишавање!
Ако ниси запамтио добро или разумео прочитај још једном.
-
Провера и обнављање лекције и поглавља
Када завршиш с понављањем градива, погледај скицу/резиме и крени с преслишавањем али без гледања. Размишљај како су повезане чињенице.
Можеш да се преслишаваш и на крају мањих целина (поглавља), ако ти је лакше, али на крају целог градива обавезно.
Прво понављање на одмах након читања а свако следеће после дужих временских периода (после два дана, месец дана...у зависности од тежине градива)